Jak pracovat s hydraulickým kladivem

(Převzato z bagry.cz) 2_1

Věřím, že mnozí ze strojníků rypadel s demoličními kladivy mají v kabině pečlivě uložený návod k obsluze rypadla a snaží se jím řídit. A věřím také tomu, že od kladiva žádné dokumenty k ruce nemají – ať už z důvodu „stěhování“ kladiva z bagru na bagr, zakoupení staršího kladiva bez návodu, anebo... ono se vždy najde mnoho důvodů, proč je něco tak, jak by být nemělo. 

Hydraulická kladiva jsou velmi citlivá na údržbu a správné zacházení. A protože se navíc jedná o poměrně drahá zařízení, měla by se jim věnovat náležitá péče. Je důležité si uvědomit, že při nesprávném zacházení s kladivem se nejedná jen o „pouhé“ zlomení oškrtu (nástroje), ale jde především o narušování vnitřní konstrukce kladiva, které postupuje plíživě, až zcela nečekaně vyvrcholí nákladnou generální opravou nebo nákupem kladiva nového.

Pravidelné mazání kladiva

Na začátek bychom si mohli povědět o podstatné záležitosti, kterou je pravidelné promazávání kladiva (v případě, že není osazeno automatickou mazací stanicí).

Pomocí mazacího lisu promazáváme každé 2 hodiny (tj. nejméně čtyřikrát za den) prostřednictvím maznice pouzdro, ve kterém se pohybuje oškrt. Předtím musíme výložníkem přitlačit kladivo k zemi tak, aby byl oškrt zcela zasunut v těle kladiva. Mazivo se totiž nesmí dostat mezi horní plochu oškrtu a úderový píst, jinak by pod velkým tlakem poškozovalo obě styčné plochy.

Mazat přiměřeně, nejlépe stejnými dávkami. U běžného mazacího lisu postačí 4–6 stlačení. Správně mazaný nástroj je pokryt nepatrným filmem maziva.

Důležitá je i volba maziva – doporučuje se plastické mazivo s obsahem molybdendisulfidu, nebo ještě lépe molybdendisulfidu s grafitem. Při výběru je vhodné poradit se s autorizovaným servisem.

Pravidla při práci s kladivem1_1

Při práci je dobré dodržovat několik základních pravidel:

  • Kladivo by mělo být ustaveno vždy kolmo k bouranému povrchu, v případě potřeby je možno jej odchýlit o cca 5° na každou stranu.

  • Nikdy nenecháváme nástroj vniknout příliš hluboko do materiálu, a pokud se to náhodou stane, nikdy se ho nesnažíme dostat ven páčením.

  • Pokud se do půl minuty bouraný materiál neodlomí, zkusíme to na jiném místě.

  • Na jednom místě bouráme maximálně 10–20 sekund.

  • Postupujeme raději po menších úsecích, začínáme vždy od kraje.

  • Dlouhé bourání na jednom místě způsobuje rozžhavení hrotu nástroje, který ztrácí pevnost.

  • Otupený hrot lze naostřit frézováním nebo soustružením, nikdy ne kováním.

 Ohleduplnost vůči nosiči 3_1

Stejná ohleduplnost by měla směřovat i k samotnému nosiči, kterým je nejčastěji rypadlo nebo smykem řízený nakladač.

Jejich hydraulické válce jsou v dnešní době vybaveny tlumením krajních poloh. Nikdy nepracujeme s plně vysunutými ani plně zasunutými pístními tyčemi, abychom je nezničili.

Specifika provozu v zimě

V třeskutých mrazech, kdy teplota klesá pod –20 °C:

  • Začínáme bourat až po zahřátí hydraulického oleje alespoň na 0 °C.

  • Oškrt zahřejeme lehkým oťukáním, než se pustíme do opravdového bourání.

  • Nevhodné je osazovat promrzlé kladivo na zahřáté rypadlo – horký olej způsobí ve studeném kladivu velká vnitřní pnutí.

Kontrola a údržba dílů 4_1

Mimo oškrtů patří k pravidelným výměnám také spodní obrusné pouzdro a zádržné čepy. Jejich stav pravidelně kontrolujeme – jejich opotřebení se může projevit i praskáním oškrtu v jeho horní části.

Tlak dusíku: kontrola a doplňování

S kontrolou tlaku dusíku to nepřeháníme – při každém měření uniká až 10 % dusíku z kladiva. Lepší je počkat, až citelně poklesne výkon kladiva, a teprve poté dusík doplnit.

Kladiva s uzavřeným dusíkovým akumulátorem ztrácejí výkon pouze stárnutím dusíku nebo protržením membrány. U nich provádí kontrolu odborný servis.

Pokud kladivo přestane pracovat úplně, zkontrolujte dotažení hydraulických rychlospojek, případně zda nejsou omylem prohozeny.

Skladování kladiva

Pokud kladivo delší dobu nepoužíváme:

  • Položíme ho vodorovně na dřevěné špalky.

  • Vyjmeme oškrt a zkontrolujeme, zda jsou pouzdra a čepy řádně promazány.

  • Dáváme pozor, aby se mazivo nedostalo na horní plochu oškrtu ani na spodní plochu pístu!

  • Po kontrole a případném promazání vrátíme oškrt zpět.

Pokud má kladivo zůstat v nečinnosti déle než měsíc:

  • Je vhodné z něj vypustit dusík a zatlačit píst do kladiva.

  • Nebo ponechat dusík v kladivu a umístit kladivo do vertikálního stojanu tak, aby byl oškrt zatlačen do kladiva.

Závěrem

Přečtení tohoto článku nemůže nahradit prostudování návodu k obsluze příslušného kladiva, nicméně dodržování výše uvedených zásad může jistě přispět k omezení nečekaných investic.