Jak pracovat s hydraulickým kladivem
(Převzato z bagry.cz)
Věřím, že mnozí ze strojníků rypadel s demoličními kladivy mají v kabině pečlivě uložený návod k obsluze rypadla a snaží se jím řídit. A věřím také tomu, že od kladiva žádné dokumenty k ruce nemají – ať už z důvodu „stěhování“ kladiva z bagru na bagr, zakoupení staršího kladiva bez návodu, anebo... ono se vždy najde mnoho důvodů, proč je něco tak, jak by být nemělo.
Hydraulická kladiva jsou velmi citlivá na údržbu a správné zacházení. A protože se navíc jedná o poměrně drahá zařízení, měla by se jim věnovat náležitá péče. Je důležité si uvědomit, že při nesprávném zacházení s kladivem se nejedná jen o „pouhé“ zlomení oškrtu (nástroje), ale jde především o narušování vnitřní konstrukce kladiva, které postupuje plíživě, až zcela nečekaně vyvrcholí nákladnou generální opravou nebo nákupem kladiva nového.
Pravidelné mazání kladiva
Na začátek bychom si mohli povědět o podstatné záležitosti, kterou je pravidelné promazávání kladiva (v případě, že není osazeno automatickou mazací stanicí).
Pomocí mazacího lisu promazáváme každé 2 hodiny (tj. nejméně čtyřikrát za den) prostřednictvím maznice pouzdro, ve kterém se pohybuje oškrt. Předtím musíme výložníkem přitlačit kladivo k zemi tak, aby byl oškrt zcela zasunut v těle kladiva. Mazivo se totiž nesmí dostat mezi horní plochu oškrtu a úderový píst, jinak by pod velkým tlakem poškozovalo obě styčné plochy.
Mazat přiměřeně, nejlépe stejnými dávkami. U běžného mazacího lisu postačí 4–6 stlačení. Správně mazaný nástroj je pokryt nepatrným filmem maziva.
Důležitá je i volba maziva – doporučuje se plastické mazivo s obsahem molybdendisulfidu, nebo ještě lépe molybdendisulfidu s grafitem. Při výběru je vhodné poradit se s autorizovaným servisem.
Pravidla při práci s kladivem
Při práci je dobré dodržovat několik základních pravidel:
-
Kladivo by mělo být ustaveno vždy kolmo k bouranému povrchu, v případě potřeby je možno jej odchýlit o cca 5° na každou stranu.
-
Nikdy nenecháváme nástroj vniknout příliš hluboko do materiálu, a pokud se to náhodou stane, nikdy se ho nesnažíme dostat ven páčením.
-
Pokud se do půl minuty bouraný materiál neodlomí, zkusíme to na jiném místě.
-
Na jednom místě bouráme maximálně 10–20 sekund.
-
Postupujeme raději po menších úsecích, začínáme vždy od kraje.
-
Dlouhé bourání na jednom místě způsobuje rozžhavení hrotu nástroje, který ztrácí pevnost.
-
Otupený hrot lze naostřit frézováním nebo soustružením, nikdy ne kováním.
Ohleduplnost vůči nosiči
Stejná ohleduplnost by měla směřovat i k samotnému nosiči, kterým je nejčastěji rypadlo nebo smykem řízený nakladač.
Jejich hydraulické válce jsou v dnešní době vybaveny tlumením krajních poloh. Nikdy nepracujeme s plně vysunutými ani plně zasunutými pístními tyčemi, abychom je nezničili.
Specifika provozu v zimě
V třeskutých mrazech, kdy teplota klesá pod –20 °C:
-
Začínáme bourat až po zahřátí hydraulického oleje alespoň na 0 °C.
-
Oškrt zahřejeme lehkým oťukáním, než se pustíme do opravdového bourání.
-
Nevhodné je osazovat promrzlé kladivo na zahřáté rypadlo – horký olej způsobí ve studeném kladivu velká vnitřní pnutí.
Kontrola a údržba dílů 
Mimo oškrtů patří k pravidelným výměnám také spodní obrusné pouzdro a zádržné čepy. Jejich stav pravidelně kontrolujeme – jejich opotřebení se může projevit i praskáním oškrtu v jeho horní části.
Tlak dusíku: kontrola a doplňování
S kontrolou tlaku dusíku to nepřeháníme – při každém měření uniká až 10 % dusíku z kladiva. Lepší je počkat, až citelně poklesne výkon kladiva, a teprve poté dusík doplnit.
Kladiva s uzavřeným dusíkovým akumulátorem ztrácejí výkon pouze stárnutím dusíku nebo protržením membrány. U nich provádí kontrolu odborný servis.
Pokud kladivo přestane pracovat úplně, zkontrolujte dotažení hydraulických rychlospojek, případně zda nejsou omylem prohozeny.
Skladování kladiva
Pokud kladivo delší dobu nepoužíváme:
-
Položíme ho vodorovně na dřevěné špalky.
-
Vyjmeme oškrt a zkontrolujeme, zda jsou pouzdra a čepy řádně promazány.
-
Dáváme pozor, aby se mazivo nedostalo na horní plochu oškrtu ani na spodní plochu pístu!
-
Po kontrole a případném promazání vrátíme oškrt zpět.
Pokud má kladivo zůstat v nečinnosti déle než měsíc:
-
Je vhodné z něj vypustit dusík a zatlačit píst do kladiva.
-
Nebo ponechat dusík v kladivu a umístit kladivo do vertikálního stojanu tak, aby byl oškrt zatlačen do kladiva.
Závěrem
Přečtení tohoto článku nemůže nahradit prostudování návodu k obsluze příslušného kladiva, nicméně dodržování výše uvedených zásad může jistě přispět k omezení nečekaných investic.